Gratis

36.I slangens tegn- evt supp.til teambuilding

Beskrivelse

Tag med natur- og friluftsvejlederen på spændende opdagelse og udfordringer "i slangens tegn", hvor I vil opleve en levende slange, og skal ud på en "samarbejds- og slange bane”, hvor alle eleverne går tæt sammen, som én lang ”slange”, og undervejs skal eleverne sanse sig frem og gætte på 3 sanseelementer/ opgaver: Duft til kanel, mærke på kogt makaroni, og lytte til muse lyde, hvilket de så til sidst bliver spurgte til, hvad de tror det var..?

Efter aktivitet samles vi igen omkring slangen, hvor der så igen og yderlig naturformidles omkring slangen, hvilket gøres pædagogisk og dermed mulighed for "kattelem" til de, der måtte have behov for at kunne trække sig til behørig afstand af slangen.

Natur- og friluftsaktiviteten et samarbejds- og naturformidling koncept, hvor der både arbejdes med det fysisk- og psykologiske og sanseaktiviteter, samt naturlæring- og dannelse.

Aktivitetsforløbet gøres ofte gennem naturformidlingsaktiviteten: "Dyst med dyrerne", hvilket er en sikker succes, og, hvor der kan afsluttes med formidling og fodring af en levende slange, der hedder: "Æde dolk", som er en amerikansk kornsnog, og menneske- og håndvant (ikke gift)

Aktiviteter

Samarbejdsaktiviterne bliver skræddersyet udfra målgruppen - herunder jeres ønsker og behov, samt hvad der er muligt.

Aktivitetskonceptet: "I slangens tegn" kan også mixes indi friluftsaktiviteten: "skole teambuilding", hvor disse to aktivitetsforløb bliver sammensat, og "slange formidlingen" gøres til sidst i aktivitetsforløbe, hvor der er fodring af en død mus, til den levende slange, der hedder: "Æde dolk", som er en amerikansk kornsnog, og, som er menneske- og håndvant (ikke gift)

Naturformidlingsløbet med slangen er altid en stor oplevelse- og succes med børnehavebørn - dog kan der være enkelte, der har brug for noget "voksen støtte" (Zone for nærmeste udvikling)

Program:

Vi starter med, at se, og opleve slangen/ snogen – naturvejledning. Incitamentet for resten af aktivitetsforløbet, og jeg ser ”tegn” fra børnene omkring, hvordan de har det med ”æde dolk”/ snogen.

Derefter taler vi om ”de 4 elementer”: Land, vand, luft og ild/ varme – og, hvad det betyder for slangen.

  • Land: Den kryber over land, kan klatre, finde føde, parrer sig, og gemmer sig på land etc.
  • Vand: Drikker vand, bade- og afføringsstimulation i vand, vand/ regn afkøling af kroppen, og den kan svømme over vandområder etc.
  • Luft: ilt/ trækker vejret med lunge som os mennesker, afkøling i vinden (chillfaktor), fare ifm. hårde vinde=søger ly etc.
  • Ild/ varme: vekseldyr (kan ikke selv opretholde varme, som pattedyr/ mennesker kan) kropstemperatur: for lav temperaturer = inaktiv, og kan dermed ikke fordøje føde/ indtager ikke føde, da ufordøjet mad kan gå i forrådnelse etc.

Derfra går de i ”slange formation” over til sanse banen, hvor de får blindebriller på, og derfra går videre samlet. De følger et reb gennem kuperet skov, hvorpå der er 3 sanseopgaver” (som nævnte i beskrivelsen)

Efter samarbejds- og sanseaktiviteten – drøfter vi, hvad der blev oplevet.

Til sidst samles vi omkring slangen igen, hvor denne sluttelig skal fordres med en død muse, som er købt ved dyrehandel og ligger fint indpakket (ligesom fx. en fisk)

Under forløbet drøfter vi det moralske og etiske omkring "skal musen dø" og er det synd for musen, og ”fødekæde” - ikke drama og religion herom (konceptet skal gerne være spændende behagelig og person udviklende i et ”let oplevelsesfordøjeligt” naturdannelseskoncept

Forberedelse

Det er vigtigt, at børnene (og, gerne forældre) er forberedte på dagens praktiske indhold- herunder en levende slang, samt formålssætningen for aktivitetsdagen

Derudover kan I drøfte:

  • Søge information på slanger og andre krybdyr...
  • Hvad har vi af slanger i DK, og er de farlige...
  • Er der nogle der er angste på krybdyr/ slanger...
  • Hvad har eleverne selv af dyr derhjemme...
  • Hvad skal der til, for at der kan være et godt samarbejde...
  • Hvad er socialdynamik og/ eller en god kammerat...
  • Hvad er god kommunikation/ sorber tale...
  • Hvad er tryghed og tillid...
  • Hvad kan gøre dig ked af det...
  • etc

Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.

Eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, samt er mætte og afklaret på aktiviteten

Efterbehandling

I kan efter arrangementet selv lave et lign. natur- og friluftsaktivitet og dermed arbejde videre på egen udvalgte naturområder- og aktivitet, og dannelse, hvor I selv kan veksle imellem teori og praksis. og, hermed udvikling af elevernes personlige udviklingder, hvilket også kan bruges ifm. lege, italesættelse af div. forhold ved mangeartede situationer/ konflikter etc.

Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan bruges ifm. årsrapport.

Dette er med til, at der fortsat kan tilbydes "gratis" friluftsaktiviteter i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt ved disse friluftsaktiviteter. 

Formål

Natur- og friluftsaktiviteten har det formålssætning, at naturaktivitet- og formidling, som vil have fokus på slangen/ snogen, hvor der skal arbejdes med de skrøner og skrækhistorier der er forbåndet med dette ufarlige dyr.

Slangen er for mange forbundet med: Det farlige, okkulte, usympatiske og ulækre etc. Dette drøfte vi i en proces, hvor mange af disse opfattelser afmystificeres,

Derudover er vi aktive i samarbejds- og sanseaktivitet, og naturformidling, hvor samtidig arbejdes med det motoriske- og psykologiske gennem friluftsaktiviterne, samt naturlæring- og dannelse.

Akticitsdagen er for eleverne en trivselsdag og udviklingsforløb, hvor formålssætningen er, at få lavet nogle interaktioner imellem eleverne, og dermed opnå en social forståelse, dynamik og kendskab til naturen.

Aktiviteterne er ydermere et virkemiddeltil at skabe gode relationer mellem eleverne og jer voksne, og dermed et fælles tredje gennem friluftsaktiviteter i gode og lærende samarbejdsopgaver og naturoplevelse - som forventet vil give en stor personlig oplevelse og en vigtig fællesværdi blandet eleverne og lærerne/ devoksne, som vil styrke og fremme elevernes fremadrettet virke og trivsel, samt naturforståelse etc.

På dagen vil der være fokus på, at alle er trygge og udfordret i rette mængde, og fordre til godt dagligt samarbejde herunder personlig- og gruppe udvikling, naturformidling, motion og bevægelse, sundhed- og mental velvære, samarbejdssituationer, dialog/ kommunikation, tillid m. m, og adspredelse fra en fortravlede hverdag.

Aktiviteterne vil give jer lærere og lign. - mulighed for, at observerer på eleverne i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under friluftsaktiviteterne.

Dette vil yderlig give jer inspiration til egen friluftsaktivitet og pædagogiske metoder/ didaktik.

Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed, social dynamik og naturdannelse.

Under og efter hver aktivitet vil der være mulighed for at ”evaluere” kort om, hvad der skete og blev oplevet i den netop afsluttede aktivitet.

Sted

Friluftsaktiviteten kan foregår enten i en plantage i Thy/ Nordvestjylland (gerne nær jer) eller på jeres institutions matrikel, hvis der en gode og egnede naturforhold.

Der er også mulighed for at komme til Doverodde Købmandsgård. Alle lokationer afhænger af konceptsammensætning, ønsker & behov, samt mulighederne

Undervisningsmateriale
Tilmelding

Skriv eller ring, så vi kan få skræddersyet det rette forløb til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt.

Tlf.nr. 21612421