Tag med natur- og friluftsvejlederen på rappelling fra vores 42 meter høje silo, hvorfra man vil få et særligt oplevelsesperspektiv en storslået friluftsoplevelse. Efterfølgende ved du hvorfor fuglene kvidrer.
Rappellingen gøres med pædagogisk kant, hvor der er fokus på "den gode oplevelse", flyttegrænser i et fællesskab, og professionel instruktion, så sikkerheden og trivslen er i top.
Rappelle aktiviteten bliver skræddersyet udfra koncept og målgruppen.
Rappelleforløbet punkter:
Hvad har I af ideer, ønsker og behov - lad os drøfte mulighederne.
Specielt I denne rappelleaktivitetet er det vigtigt, at have styr på, om det er i alles interesse - så, der er ikke sker en "udskamning", hvor nogle bliver gjort forkert i, at ikke turde.
Forinden rappelling er det altid godt, at fortælle, at denne rappelling er af ekstrem karakter, og hvad er formålet med aktiviteten, samt herunder forberede eleverne på, hvad dagens praktiske indhold er, og den socialdynamik i aktiviteten er vigtig
Forslag til drøftelse:
Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.
Eleverne er godt påklædte efter årstiden og til friluftsaktiviteten: flade sko eller støvler, påklædning, bukser og let jakke/ blues etc.
Undlad følgende: højhælet sko, kjole, trøje og jogging bukser med lange snørebånd, og langt hår, sættes op i hestehale eller lign., så håret ikke kommer i det "roterende" system!
I kan efter arrangementet lave div. skriftlige og/ eller mundtlige skoleopgaver - eller jeres erfaringer kan bruges ved italesættelse ved konflikt/ udfordrende situationer/ eksempler etc (fx eksamen)
Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan bruges ifm. årsrapport.
Dette er med til, at der fortsat sikres, at kunne tilbyde denne friluftsaktivitet i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt ved disse friluftsaktiviteter.
Rappellingen er et actionforløb på ekstrem niveau - men, er samtidigt en storslået og eksklusiv friluftsaktivitetet, som kun de færreste for mulighed for at opleve.
Aktiviteten kan også have andre perspektiver, som bl.a; person- og fælles udviklingsforløb, motion- og bevægelse, trivsel- og sundhed, hvor formålssætningen er få lavet nogle interaktioner imellem eleverne og til de medfølgende underviser og lign., og dermed opnå en social forståelse- og dynamik.
rappelling er et stærkt virkemiddel til at skabe personudvikling, og nære og gode relationer mellem eleverne/ persongrupperne, og dermed et fælles tredje gennem rappellingen i gode og lærende udviklingsmiljø og unik naturoplevelse - som forventet vil give en vigtig fællesoplevelse, som vil styrke og fremme eleven og klassens fremadrettet virke og trivsel.
På dagen vil der være fokus på, at det er vigtigt, at finde sin grænse og sige: STOP. Forløbet gøres med pædagogisk kant, det anbefales kraftigt, at aktiviteten gøres ifm. anden hovedaktivitet, og dermed, som et "side aktivitetstilbud", så der ikke efterlades nogen i "gabestokken".
Aktiviteterne vil give jer undervisere mulighed for, at være observatører, og dermed kunne ”trække sig 10 skridt tilbage”, og observerer på eleverne i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer tydeligt og overraskende til udtryk under udfordringen.
Dette vil yderlig give inspiration til egen didaktik og undervisningsmetoder.
Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed og social dynamik, og naturdannelse.
Efter hver aktivitet vil der være mulighed for at ”evaluere” kort om, hvad der skete og blev oplevet i den netop afsluttede aktivitet.
Silo/ tårnet på Doverodde Købmandsgård. Mødes ved tårnets fod - ud mod vandet.
Skriv eller ring, så vi kan få skræddersyet det rette forløb til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt, samt bliver alle en god oplevelse.