Tag med natur- og friluftsvejlederen på edutainment, hvor der læres og oplevelse med alle sanserne i naturen og herigennem menneskets natur og kropsreaktioner, samt noget bush craft og lejrliv.
Her vil vi sammen lave et oplevelses- og læringsrum på en særlig udvalgt lokation, hvor vi afprøver og undersøger omkring kroppens formåenhed, kropssignaler etc i det kolde og det varme element.
I forløbet er vi i læringsdialog om de oplevelser og reaktionsmønstre der opstår, når kroppen oplever kulde og varme på særlige vigtige kropssteder (”hot spots”), samt teoretisk viden herom.
Vi har fokus på eksempel:
Dette vil ske i en veksling mellem det praktiske og teoretiske - men, vi lærer mest, når vi gør det med kroppen i miljøet.
Afhængig af aktivitetsvalg - men, et program kunne se sådan ud:
Der vil være fokus på følgende:
Vi har meget grej og erfaringer herom, og har forsikringsforholdet på plads.
Forberedelse hjemmefra:
God påklædning efter årstiden. Skiftetøj og håndklæde eller tæppe. Mental forberedt, hvor forholdene og egne ønsker og behov er drøftet.
Det er altid godt, at forberede eleverne på, hvad dagens praktiske indhold er, og formålssætningen for aktivitetsdagen
Forløbet vil tiltider blive koldt og være psykisk udfordrende - så, hav godt udetøj med.
I kan forinden fx drøfte:
Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.
Vigtigt:
At eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, samt at tøjet må blive beskidt og kan risikere, at få et brandhul fra en gnist etc.
I kan efter arrangementet lave div. skriftlige og/ eller mundtlige skoleopgaver - eller jeres erfaringer kan bruges i andre sammenhænge.
Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som kan skal bruges ifm. årsrapport.
Disse skriftlige feedbacks er med til at argumentere for, at der stadig kan tilbydes friluftsaktiviteter fra Natur- og friluftsvejledningen i fremtiden, når der kan dokumenteres behov og effekt med disse friluftsaktiviteter.
De deltagende opnår på en særdeles intensiv måde, viden på helt egen krop, og hvor der samtidig flyttes personlige grænser, samt får en vigtig empiri del.
Vinteraktivitetsforløbet er et pædagogisk naturformidlingsforløb, hvor der er stor læringsfokus på natur "hands on": Naturhåndværksmæssige færdigheder- og friluftsaktivitet, og de kropseksperimenterende aktiviteter og opgaver, samt teori og viden omkring kulde.
Dette arrangement indeholder også: trivselsdag, personlig- og klasse udviklingsforløb, "sociale spilleregler", projekt- og arbejdskoncentration, og egenskaber ved; fantasi, snarrådighed, situationsfornemmelse - altsammen i et "militært- og naturhåndværksmiljø", samt naturdannelse
I denne friluftsaktivitet kan, der yderlig tillægges på forskellige kompetenceområder, færdigheds- og vidensområdet, undersøgelser og perspektivering, samt det videreforløb.
Forløbet vil give jer lærere/ pædagoger mulighed for, at deltage sammen med eleverne og/ eller være observatører, og dermed kunne ”trække jer tilbage", og observerer på eleverne i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under opgaverne/ udfordringerne.
Dette vil yderlig give inspiration til egen didaktik og undervisningsmetoder.
Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed og social dynamik, samt naturdannelse
Der vil være mulighed for at evaluere/ give feedbacks på, hvad der skete og blev oplevet i forløbet.
Denne friluftsaktivitet kræver en vis facilitet og grej både i forhold til aktiviteten, tilladelse til bål, hygiejne, friluftsaktiviteterne- og opgaverne, uforstyrret miljø, forsvarlighed og sikkerhed
Kontakt natur- og friluftsvejlederen - så, forløbet bliver forventningsafstemt ift. jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt, samt forsvarlighed og sikkerhed.